CGS Bonn Universität Bonn
CGS Bonn
CGS Bonn

Bonn Power Shift Monitor Update October 2016

The Bonn Power Shift Monitor serves to inform the public as well as politicians on whether and to what extent there is a global power shift underway. A system of nine power indicators maps the last 20 years´ factual changes. Current research projects and publications at the Center for Global Studies look into cause-effect relationships and consequences of the power shift. A monthly email update pools key papers around the issue presenting recent surveys, documents, comments and speeches. In a comprehensible display format organized along fields of indicators, the extent and speed of crucial power shifts in the fields of security, economy, diplomacy, technology, science and environment, particularly among the G20, is documented, analyzed and commented systematically.

Liebe Leserinnen und Leser,



Die aktuelle Ausgabe des Bonn Power Shift Monitor Updates widmet sich der Cybersecurity.

Cyberangriffe von Spionage über Sabotage bis zur digitalen Kriegsführung entwickeln sich zu einer ernsthaften Bedrohung für die internationale Sicherheit. Im Juni hat die NATO den Cyberspace offiziell zur fünften Domäne der Kriegsführung erklärt, wonach Cyberangriffe auf Mitgliedsstaaten nun als Kriegshandlung gewertet werden. Dabei offenbaren sich in einer hochtechnologisierten Welt kontinuierlich neue Schwachstellen und Angriffsmöglichkeiten: In Großbritannien wurde die Apple Watch wegen ihrer Einsetzbarkeit als Abhörinstrument jetzt aus Kabinettssitzungen verbannt. Wie erstmals mit den Enthüllungen von WikiLeaks und jüngst mit den Angriffen auf das Clinton-Wahlkampflager verdeutlicht, entwickeln sich Cyberattacken zunehmend zu einer gefährlichen Waffe auch im „neuen Kalten Krieg“. Trenin zufolge machen sich Angreifer mit Attacken auf das politische System etwa die wachsenden Gräben zwischen westlichen Bevölkerungen und ihren politischen Eliten zunutze. Angesichts digitaler Angriffe auf verletzliche Bestandteile des politischen Systems nehmen in den USA Ängste vor Manipulationen des US-Wahlkampfes und anderen versteckten Eingriffen in demokratische Prozesse zu.

In einem Gespräch mit Putin auf dem G20-Gipfel in Hangzhou warnte Obama vor einem digitalen Wettrüsten und der Entstehung eines digitalen „wild wild West“. Gleichzeitig wies er auf die „starken offensiven und defensive Cybersecurity-Fähigkeiten“ der Vereinigten Staaten hin. Diese Aussage, die vom Global Cyber Security Index bestätigt wird, scheint das digitale Wettrüsten nach außen und innen jedoch eher weiter anzuspornen. China steht kurz vor der Implementierung eines verschärften Cybersecurity-Gesetzes, das die Kontrolle über das Internet weiterhin fest in Staatshand behält. Auch Deutschland baut seine offensiven Cyberfähigkeiten aus, nachdem eine Bundeswehr-Spezialeinheit 2015 seine erste offensive Operation im Ausland durchgeführt hat. Insgesamt arbeiten nahezu alle Nationen an der Verstärkung ihrer Cyberkapazitäten und digitalen Allianzen. In ihrem 2015 unterzeichneten Cybersecurity-Kooperationsabkommen haben sich Russland und China derweil nicht nur auf einen gegenseitigen Nichtangriffspakt geeinigt, sondern vor allem das Prinzip der „Cyber-Souveränität“ festgeschrieben, das mit der westlichen Forderung nach digitaler Freiheit kollidiert und die US-Dominanz auch im Cyberspace herausfordert. Abseits solcher Werte- und Strategiefragen steht auch die technische Dimension der Kontrolle über das Internet weiter zur Debatte. Bisher die historische Kontrollmacht über Infrastruktur und technische Protokolle, haben die USA im Oktober ihre weltweit vielfach kritisch betrachtete Monopolstellung überraschend abgegeben.

Während sich Verteidigung und Abschreckung im Cybersecurity-Sektor zunehmend als ineffektive und problematische Instrumente herausstellen, liegt das größte Problem der digitalen Sicherheit im Fehlen eines bindenden internationalen Frameworks. Obwohl einige Rechtsinitiativen unterwegs sind, stellen sich die rechtliche Regulierung, aber auch Kontrolle der Einhaltung von Abkommen jedoch als hochproblematisch heraus. Das Cyberspace wurde nicht entwickelt, um sicher und kontrollierbar zu sein – Soesanto prognostiziert, dass internationale Richtlinien ohnehin geringe Auswirkungen auf die Aktivitäten von Nachrichtendiensten in der fünften Militärdomäne haben werden.


Prof. Dr. Xuewu Gu

Center for Global Studies, Universität Bonn
Direktor

Dear readers,



the recent issue of the Bonn Power Shift Monitor is dedicated to cyber security.

Cyber attacks ranging from espionage and sabotage to full-blown cyber wars are growing into a serious threat to international security. In June, NATO recognized cyber space as the fifth domain of warfare and declared that cyber attacks on any of its members will be considered an act of war. In a highly digitalized global environment, new security vulnerabilities and possible targets are revealed on a daily basis: In the UK, the Apple Watch was just banned from cabinet meetings since the devices can be hacked into and misused as a listening device. As first demonstrated by WikiLeaks and most recently again by the attacks on the Clinton campaign, cyber attacks can pack a serious political punch which holds particularly true, for instance, in the “new Cold War”. According to Trenin, attackers take advantage of the growing rifts between Western populations and their political elites. In light of digital attacks on vulnerable parts of the political system, fears of Russia manipulating presidential elections and other hidden interferences with the democratic process have recently been spreading across the US.

During a talk with Putin at the G20 summit in Hangzhou, Obama warned of a cyber arms race and a digital “Wild Wild West”. Simultaneously, he pointed out the United States’ “strong offensive and defensive cyber security capabilities”. This statement, which is supported by the Global Cyber Security Index, seems to further spur the global digital armament, however. China will soon implement its new, further tightened cyber security law which will keep the control over all cyber issues firmly in the hands of the government. Meanwhile, Germany is expanding its offensive cyber capacities, with a special unit of the German Armed Forces having conducted its first offensive cyber operation abroad in 2015. Almost all governments are increasing their cyber abilities and digital alliances. In their 2015 cyber security cooperation deal, Russia and China not only agreed on mutual non-aggression, but also accentuated their shared commitment to “cyber-sovereignty” that sharply contrasts with the Western advocacy for “cyber freedom”, thus challenging US dominance in the cyber sphere too. This type of value-related and strategic issues aside, the technical dimension of control over the Internet itself remains under debate as well. This October, the United States surprisingly gave up its historical monopoly status as the Internet’s controlling power regarding infrastructure and technical protocols, a position which never sat well with the rest of the world.

Defense and deterrence are increasingly turning out to be ineffective and problematic foreign policy tools in the cyber security realm. The biggest issue regarding cyber security appears to be the lack of a legally binding international framework. Although there are various initiatives in the making, it will be hard to implement effective legal regulations for cyber space, particularly because it is nearly impossible to monitor and enforce the compliance with cyber treaties. Cyberspace was not designed to be secure and controllable – Soesanto predicts that international norms will have little impact on the activities of intelligence agencies in the fifth domain.


Prof. Dr. Xuewu Gu

Center for Global Studies, University of Bonn
Director

敬爱的读者,您好!



本期波恩实力转移观察台主要探讨网络安全问题

从间谍破坏到数字战争的网络攻击如今正在对国际安全构成日益严重的威胁。今年六月北约正式宣布将网络空间确定为陆、海、空、天等自然空间之外的第五维作战领域,即任何对盟国发动的网络攻击都将被视为战争行为。以下事实揭示了在高科技世界中长期存在的新安全隐患:在英国,由于苹果手表可被用作窃听工具而被禁止在内阁会议中使用;维基解密的首次爆料以及最近对希拉里竞选阵营的攻击表明,网络袭击正演变为“新冷战”时期的危险工具。特雷宁(Trenin)认为,袭击者们正在利用精英与民众之间日益扩大的鸿沟来攻击现有的政治体制。由于网络袭击瞄准了政治制度中的薄弱环节,美国方面越来越担忧这类袭击企图操纵11月总统竞选和进行其他破坏民主进程的秘密行动。

在杭州G20峰会上奥巴马在与普京的会谈中讨论了网络安全问题,告诫称网络军备竞赛和网络“狂野西部”的出现;同时他还在峰会上指出美国拥有强大的超越任何竞争对手的网络攻击与防御能力。“全球网络安全指数”认为,奥巴马的这一表述可能会进一步推动国内外的网络军备竞赛。此外,中国正着手实施更严格的网络安全法,以将网络安全的控制权牢牢掌握在国家手中;而在2015年德国联邦国防军特种部队第一次海外特别行动之后,德国也正致力于扩大其进攻型的网络战能力。总体看来,几乎所有国家都在努力加强自身网络能力并巩固网络联盟。同样在2015年,中俄两国签订的一项网络安全合作协定不仅达成了“互不侵犯协议”,还确定了“网络主权”原则来对抗西方数字自由以及挑战美国在网络空间的主导地位。除了这些价值观和战略问题,网络控制方面的技术水平也被讨论。作为网络基础设施和技术协议的历史主导者,美国在十月份出人意料地让渡了这一重要垄断地位

网络安全部门的防御和威慑越来越被视为无效和有问题的手段,网络安全最大的问题在于缺少具有约束力的国际框架。尽管一些法律举措陆续推出,但这些法律法规本身以及对协议遵守情况的监管都存在很大问题。如果只是为了安全和可控,那么网络空间就不会得到发展,据苏桑托(Soesanto)预测,国际法规对第五军事领域——网络空间的情报工作将不会有太大影响


辜学武 教授 博士
波恩大学全球研究中心主任

Share on:
- Understanding Dynamics of Global Power Shift -