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Bonn Power Shift Monitor Update September 2016

The Bonn Power Shift Monitor serves to inform the public as well as politicians on whether and to what extent there is a global power shift underway. A system of nine power indicators maps the last 20 years´ factual changes. Current research projects and publications at the Center for Global Studies look into cause-effect relationships and consequences of the power shift. A monthly email update pools key papers around the issue presenting recent surveys, documents, comments and speeches. In a comprehensible display format organized along fields of indicators, the extent and speed of crucial power shifts in the fields of security, economy, diplomacy, technology, science and environment, particularly among the G20, is documented, analyzed and commented systematically.

Liebe Leserinnen und Leser,



Die aktuelle Ausgabe des Bonn Power Shift Monitor Updates behandelt die sich anbahnenden Herausforderungen von Wassersicherheit und die Privatisierung von Wasser.

Wasser, von der UN 2010 zu einem universellen Menschenrecht erklärt, rückt seit Jahren verstärkt ins Augenmerk der internationalen Gemeinschaft. Schätzungen zufolge wird der globale Wasserbedarf bis 2025 40% über einem nachhaltig verfügbaren Niveau liegen. Das World Economic Forum bewertet Wasserkrisen bis hin zur Gefahr von Wasserkriegen als eines der größten, mit der Klimaerwärmung drastisch verschärfenden Sicherheitsrisiken der nächsten Dekade. Besonders in überdurchschnittlich beanspruchten Gebieten wie Mexiko, Jemen oder Singapur bedroht Wasserknappheit Ernährungssicherheit und Energieversorgung ebenso wie Wirtschaftsstrukturen und politische Stabilität. Eine Studie der PNAS wies nach, dass eine jahrelange Dürreperiode und Missernten als Konsequenz des Klimawandels und die folgende Massenmigration vom Land in urbane Gebiete maßgeblich zum Ausbruch des syrischen Bürgerkrieges beigetragen haben. Als Resultat gescheiterter Anpassung an den Klimawandel haben Wasserkrisen zunehmend massive weltweite Massenmigration zur Folge und spielt auch in der Europa gegenwärtig hart treffenden Flüchtlingskrise eine Rolle.

Als Reaktion auf ineffizientes Wassermanagement gewinnt seit einiger Zeit die Privatisierung des Wassersektors an Raum. Konzerne und multilaterale Banken wie die Weltbank argumentieren, dass (Teil-)Privatisierung und Wassermanagement nach marktwirtschaftlichen Prinzipien zu besserer Versorgung, effizienteren Strukturen und langfristiger Ressourcenerhaltung führe. Mehr und mehr US-Kommunen übertragen den Besitz oder das Management öffentlicher Wassersysteme an private Unternehmen. In anderen Staaten wie Bolivien, Lagos und Mexiko führt die Privatisierung wegen der strukturellen Benachteiligung ärmerer Bevölkerungsgruppen und steigender Umweltbelastung als Folge privatwirtschaftlicher Profitmaximierung mittlerweile zu massivem Widerstand und sozialen Unruhen. Parallel dazu sieht sich außerdem die Wasserabfüllindustrie dem Vorwurf ausgesetzt, mit staatlicher Billigung weltweit zugunsten privater Profite regionale Grundwasservorkommen trockenzulegen. Derzeit zieht Nestlé wegen Plänen zur Eröffnung einer Wasserabfüllfabrik im extrem von Wasserknappheit betroffenen Arizona erneut scharfe Kritik auf sich. Auch wenn laut US-Behörden keine Auswirkungen auf die Versorgungssicherheit drohen, gibt es enormen Widerstand gegen die private Abzweigung von Wasser aus regionalen Ökosystemen.

Obwohl sich nachhaltige Wassersicherheit zu einer fundamentalen sicherheitspolitischen Herausforderung für die Weltgemeinschaft ausweitet, gibt die weltweite Wasserpolitik derzeit ein eher jämmerliches Bild ab. Ein nachhaltiges globales Wassermanagement, bei der Versorgungssicherheit Vorrang vor privatwirtschaftlichem Profit hat, erfordert kollektiven Pragmatismus und effizientere Lösungen der Staatengemeinschaft. Welchen Weg sie dabei einschlagen und wie erfolgreich die Anpassung an den Klimawandel letztlich verläuft, wird zukünftig weitreichende Auswirkungen auf die Wettbewerbsfähigkeit und geopolitische Aufstellung von Staaten haben.


Prof. Dr. Xuewu Gu

Center for Global Studies, Universität Bonn
Direktor

Dear readers,



The recent issue of the Bonn Power Shift Monitor deals with the upcoming challenges of water security and the privatization of water.

Water, declared a universal human right by the UN in 2010, has been rising on the world agenda. Experts estimate that by 2045, we will need 40% more water than we can sustainably supply. The World Economic Forum ranks water crises, including the danger of water wars, as a top global security risk in the next decade which will further intensify as a result of climate change. Particularly in water-stressed parts of the world as diverse as Mexico, Yemen or Singapore, water scarcity threatens food security and energy supply as well as economic structures and political stability. A PNAS study found that severe droughts, crop failure and the following mass migration to urban centers as a result of climate change decisively contributed to the conflict in Syria. As a consequence of failed adaption to climate change, water crises are increasingly resulting in large-scale involuntary migration – and also play a significant role in the immigration crisis which is currently hitting Europe.

As a reaction to inefficient water management, water privatization has been gaining momentum worldwide. Companies and multilateral banks like the World Bank argue that (partial) privatization and subjecting water management to market-based principles will lead to better distribution, more efficient systems and long-term resource conservation. More and more US municipalities are considering turning over the ownership or operations of their public water systems to private companies. In other countries like Bolivia, Lagos and Mexico, water privatization is increasingly causing social turmoil and massive resistance as corporate profit maximization leads to more environmental pressure and structurally discriminates against the most vulnerable. Parallel to this, there are also growing disputes about the bottled water industry drying up local underground springs in favor of private profits around the globe with the blessing of local authorities. Nestlé currently again faces massive backlash for its plans of opening a water bottling facility in an already dry desert area in Arizona. While officials claim that the spring site won’t impact the public water supply, the Arizona environmental community strongly rejects the removal of water from local ecosystems.

Though water security is turning into a fundamental national security issue for the international community, global water policies aren’t making a particularly good impression at present. A long-term reliable water management that places supply reliability and sustainability above corporate profits requires the international community’s collective pragmatism and efficient solutions. The path nations are going to take and how successful climate change adaption is eventually going to be will have a significant impact on nations’ competitiveness and their geopolitical profile.


Prof. Dr. Xuewu Gu

Center for Global Studies, University of Bonn
Director

敬爱的读者,您好!



本期波恩实力转移观察台主要探讨水安全面临的挑战以及水资源的私有化问题。 自从联合国大会在2010年通过决议确认水是一项人权后,多年来水资源问题逐渐受到国际社会的关注。据估计,全球在2025年对水资源的需求将比持续可用的存量高出40%。世界经济论坛将水资源危机视为未来十年随着全球变暖而日益加剧的安全危机之一,未来甚至存在“水战争”的风险。特别是对水的需求量超过平均水平的地区(如墨西哥、也门、新加坡)不仅面临着水资源短缺的挑战,其粮食安全、能源保障以及经济结构和政治稳定也面临危机。《美国国家科学院院刊》(PNAS)的一项研究证明,气候变化带来持续多年的干旱和作物歉收以及从农村到城市的大规模移民导致了叙利亚内战的爆发。由于未能适应气候变化,水资源缺乏引起了世界范围内的大规模移民,也造成了欧洲当前严重的难民危机。

一段时间以来,为了应对低效的水资源管理,各国水务部门的私有化获得较大发展空间。企业集团和诸如世界银行那样的多边银行认为,按照市场规则的(部分)私有化和水资源管理有利于更好的供应、更高效的结构和长期的资源获得。越来越多的美国城市将公共水资源的所有权和管理权转让给私有企业。在玻利维亚、拉各斯和墨西哥等国,由于国内贫困化趋势日益严重以及环境污染不断恶化等结构性弊端,私有化过程给私营企业带来利益最大化,也引发了民众大规模的抗议和社会动荡;此外瓶装水行业亦面临诸多指责:在世界各地政府批准下,有利于私人盈利的水资源管理私有化过程正在导致地区地下水储量枯竭。目前,雀巢因其计划在极度缺水地区——美国亚利桑那州开设瓶装水工厂而招致严厉批评。虽然美国当局表示这不会威胁资源供应安全,但当地生态保护部门仍然反对水资源管理向私人分流

尽管可持续的水资源安全已经衍生为国际社会一个主要的安全政策挑战,但目前的全球水资源政策依然不尽如人意。在资源供应安全高于私人经济利益的基础上,可持续的全球水资源管理需要国际社会多边务实合作和有效的解决方案;与之相应的政策选择以及如何成功应对气候变化,将给未来国家的竞争力和地缘政治格局产生深远影响。


辜学武 教授 博士
波恩大学全球研究中心主任

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